jenaplan begeleiding
Het jenaplanconcept is een interpreteerbaar streefmodel, geen uitgewerkt pedagogisch-didactisch model maar een fundament waar je zelf een school op moet bouwen. Het is een concept, dat moet worden vorm-gegeven in de eigen leef- en werkgemeenschap. De vormgevers zijn de betrokkenen: de kinderen, ouders en groepsleiders. En elke school is anders. Met onze expertise adviseren, begeleiden en scholen we om het concept te versterken. Scholen die werken vanuit het jenaplanconcept organiseren hun onderwijs anders dan andere scholen.
Jenaplanscholen werken immers met de basisprincipes, de kwaliteitskenmerken en kernkwaliteiten. Ouders die hun kinderen naar een jenaplanschool sturen mogen dan ook ander onderwijs verwachten. Het JAS begeleidt scholen bij het concretiseren van het jenaplanconcept. Daarbij maken we gebruik van vele jaren jenaplan-ervaring van onze JASSER's.
We merken dat het soms best lastig is om een praktische vertaalslag te vinden naar de stamgroep of school door trouw te blijven aan ons mooie concept. Wij adviseren en begeleiden zowel besturen, directeuren, stamgroepleiders als onderwijsassistenten en opvangmedewerkers om de vertaalslag te maken naar de werkvloer. Wij doen dit onder andere door in gesprek te gaan na gezamenlijke groepsbezoeken en idoor gebruik van onze jasschijf inzichtelijk te maken wat ontwikkeling behoeft. Ook zetten we beeldcoaching in bij stamgroepleiders en proberen we uit te gaan van eigen kwaliteiten. Zo bouwen we samen aan uw jenaplanschool!
Wil je in gesprek met ons? Neem dan even contact met ons op.